Pages

1/31/12

Pantang Kalau Nampak Pelesit



Hye peeps ! Kebiasaannya, orang-orang tua mempunyai banyak pantang larang nya. Antara salah satunya adalah jika ada sejenis belalang atau lebih dikenali pelesit datang masuk ke dalam rumah.

Dunia semakin moden, tapi amalan kepercayaan ini masih diteruskan. So, susah kita nak percaya atau tidak. Kalau percaya 100% dah dikira syirik, berdosa pulak, tak pasal-pasal tanggung dosa. Bagi aku ikut jek cakap orang tua, kalau pelesit masuk rumah, cepat-cepat buang ke luar rumah. That its ! Percaya sampai situ jek. Tak percaya lebih-lebih.

Korang tahu tak apa tu pelesit ? menurut wikipedia, pelesit merujuk kepada sejenis makhluk halus, kemungkinan dari golongan jin/syaitan yang dipelihara oleh seseorang bagi tujuan memudaratkan musuh.

Tujuan pelesit ini dipelihara adalah untuk memporak-peranda kan kehidupan seseorang, untuk membalas dendam dan digunakan bagi mendapatkan duit.

Pelesit dipercayai diberi makan darah dari jari tangan tuannya. Kebiasaanya menjelma sebagai sejenis belalang, mempunyai kepala berbentuk tajam dan tirus. Cara untuk mengenali rupa belalang pelesit adalah dengan melihat di atas kepalanya terdapat tanda merah. Apabila dicabut kepalanya akan nampak juraian rambut halus.

11 comments:

  1. seram woo bile 'die' da masuk uma..cepat2 la buang. ada gak yg suruh bunuh terus

    ReplyDelete
  2. mcm kalo kt kampung, bila merayap petang smpai maghrib, ade la sekor belalang hijau masuk rumah, salunye mak akan bunuh die gune penyapu lidi...

    bila time azan maghrib, cpt2 la ttup tingkap pintu segala, sbb time tu syaitan n jin berkeliaran n jgn bg masuk umah...^^

    ReplyDelete
  3. ye..biasa akan menjelma cam belalang & bunyi sangat bising....

    ReplyDelete
  4. erm..apple baru tau plak..slama ni xpnah dgar la plak..pnah jmpa,apple tgkap lg bt main..hikhik..errr..seram la plak..tp btul ke tuu???

    ReplyDelete
  5. @Apple Pearlorang2 tua selalu ckp macam tu dan pelesit ada waktu malam jek. So, kalau ada mcm belalang waktu malam tu, pelesit la tu. :)

    ReplyDelete
  6. klau mcm tu, msti la bllang toh dtg tetibe enn mlm2 ?? 0_o

    ReplyDelete
  7. @TWISTERtwistbiasanya pelesit tu akan terbang dalam rumah dan ikut pengalaman SoL, pelesit tu akan melekat dkt baju orang.

    ReplyDelete
  8. Klu ikut kate orang dulu2, kite kne pastikan btul2 blalang tu benar2 pelesit. Klu x tsiksa binatang tu. ape yg diorg ckp, perhatikan blalang tu trbang dn hggap ke mane? Klu dia trbang dn hggap d penjuru rumah mungkn tu pelesit yg org hantar utk dpt kn isi maklumat rumah atau porak perandakan org dlm rumah tu. Tnda dia dah ade maklumat rumah tu, kite bleh tgok sesungut die, sblah pnjag sblah pendek, atau kaki mane2 aggota bdn nya yg sblah besar, sblah kecil lpas tu ade bunyi psiiiiiitt atau lg bising. Klu da pasti tu pelesit kite kene tgkap dgn kain batik dn bkar 2 2 sesungut nya dulu dlm 2/4 ke pastu kasi die gigit kain batik tu. Once die gigit tarik kain tu biar ptus kpalanya. Lpas tu buang di air lalu. Klu die x nk gigit pnjg pulak lg citer nye.. ni thp degil punye pelesit.

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. Tadi sy sdg belajar dpn sy ada belalang kecil sgt. Sy geram sy ketuk dgn fon sy. Tp sy pelik sbb dia terus hilang. Sdgkan fon kne tepat kat dia. Tp sy xjumpa dia dh.. Soalan sy salah ke kalau sy ketuk dia? Sy xtahu ni baru sy tahu belalang kecil tu tanda pelesit. Tp pelik jugak sbb lepas magrib td sy dgr bunyi mcm semacam kat tingkat bilik sy. Pssst mcm tu lebih kurang bunyi dia.. Kuat gak.. Bilik sy kedap suara. Kalau bunyi enjin kereta dan azan pun kdg2 xdgr kalau tutup tingkap tp bunyi tu dgr. Bila sy check tingkap ingatkan xtutup tingkap. Rupanya tutup.So sy pelik dimana bunyi kuat dtg walaupun tingkap dh tutup. Tengok burung xde plak burung. Pelik sy. Lps bunyi tu xlama dlm 20 minit muncul belalang dpn sy.. Nk tanya salah ke ketuk belalang?

    Tolong sy sy takot ni.. Tambahan sorang.. Sy dh solat dh.. Apa patut sy buat lg ye agar benda tu xdtg balik.

    ReplyDelete

Terima Kasih sudi singgah, baca dan komen sekali.
Sayang you alls! haha :)