Pages

1/24/12

Best Ke Kuku Panjang ?

Hye peeps ! tengah hari tadi lepas lunch, aku dengan kawan aku pergi cari kedai hp nak beli charger. Hp kawan tak boleh nak charge. Jadinya, kena beli charger untuk bateri sahaja.

Ok, bukan nak cerita pasal hp tapi pasal tauke kedai hp tu. Aduii, nasib baik sekarang ni musim raya cina. Kedai pun tak banyak buka. 2 3 kuah kedai jek yang buka. Terpaksa la singgah jugak kedai. Tauke nya lelaki, orang nya pun memang ramah. Tapi ada tak kena pulak dengan dia. Aku terpandang la tangan dia.

OMG ! panjang nya kuku tauke ni. Isshh, memang kembang tekak aku ni. Kalu 1 tangan tak apa. Ini tidak, dua-II belah tangan berkuku panjang. Hello ! kuku kau panjang sangat. Kuning pulak tu. Aduyai, mual tekak aku tengok kuku kau. Nak aje aku muntah depan dia.



Aku rasa kuku tauke tu lagi panjang daripada kuku dekat atas ni. Tolong la, jangan la bela kuku. Aku tak boleh bayang kan ko korek hidung macam mana ? berdarah agaknya. Kalau pakai pewarna kuku, boleh tahan lagi. Ini tidak. kan lelaki ? gila apo nak pakai.

Apa ! kau bukan orang Islam ? Ok la kalu ko tak tahu. Dalam Islam tak sesuai nak bela kuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak. . Walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking.

Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang babi , jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang panjang. bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemua babi-babi tersebut. potonglah kuku anda.

Orang yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala.

Percayalah..kebersihan itu separuh daripada iman

8 comments:

  1. Replies
    1. jom boikot kuku panjang ! Haha. :)

      Delete
  2. betui . tidak best! . yuuu~ geli!

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul-II. :) nak makan guna tangan pun fikir 2 3 kali.

      Delete
  3. terasa geli kalau berkuku panjang :)

    ReplyDelete
  4. pergh... harap2 x lekat la bnde plik2 kn...

    ReplyDelete
  5. hmmm, kalu dh kuning. mesti ada benda punya la. :)

    ReplyDelete

Terima Kasih sudi singgah, baca dan komen sekali.
Sayang you alls! haha :)