Kerja di 7 Eleven

Sementara nak dapat kerja tetap. Aku nak cari kerja sementara nak tunggu kerja yang lagi bagus.

Daripada duduk rumah je, memang lah best tak buat kerja tapi duit tak masuk. Poket kering. Mateyyy!

So, Aku ada minta borang kerja dkt 7e jalan sallmeh, yg depan shell tuu..

Dah isi, siap extra paper untuk work experience. Hahaha

Aku expect nak kerja as pembantu kedai je sbb tgk notis ditampal mmg nak cari pekerja utk job tu.

Lama jugak la menunggu, dalam beberapa minggu. Lepas tu dapat lah call, perempuan yg call tu.

Dia tanya, dah kerja ? Aku jwb lah tak kerja lagi. Lepas tu dia nak jumpa untuk interview.

So, decide pukul 1 jumpa dkt 7e maharani yg depan MPM tu. Aku ingatkan 7e jalan salleh je.

Rupanya borang aku tu, dia submit dkt office muar. So, field manager akan tgk dan masukkan kan dkt mana2 7e yg perlukan pekerja.

Excited lah aku nk pergi interview. Siap pakai slack hitam dgn kemeja. Susun sijil2 yg berkaitan semua.

Yg problemnya kasut aku. Dah lah tak ada kasut yg cantik. Yg tinggal kasut converse yg dh luntur tu haaaa.

Serius mmg buruk. Warna asal kelabu tapi dah bertukar jadi warna kuning. Mcm apa kannnnn? Hahahaha

Nak tak nak terpaksa lah aku pakai. Maka, pergi lah aku interview disana. Nervous jugak lah mula2 nak interview. Alhamdulillah, manager dgn field manager ada dkt situ.

Keliru jugak aku yg mana 1 manager dgn field manager.. Rupanya yg interview aku tu field manager. Dia yg jaga semua store 7e dalam Muar. Manager pulak yg incharge dalam store 7e.

Aku ingatkan dia offer kerja cashier je. Tapi rupanya dia offer kerja asst. store manager. Wowwww!

Excited kau. Mana tak terkejut. Dapat title tinggi jugak tu. Aku bwh manager. Bwh aku ada management trainee dengan store assoc.

Basic gaji rm1200. Woowwww lagi! Serius tak sangka, aku pun accept lah job tuu.

So, 5 hari aku on training. Semua kerja aku kena buat, dari sapu sampah, mop lantai, lap cermin, susun barang. Semua lah kerja yg berkaitan.

Bukannya apa, itu semua bersebab bukan saja2 je nak kasi buli.

Nak beri pengalaman dan kena tahu semua kerja yg kena buat dalam 1 shift.

Alaaa. Bab kerja membersih tuu, kacang je sbb dkt rumah pun aku juga yg bersihkann.

So, sebelah mata je buat kerja tuuu.

Bagi sesiapa yang nak tahu basic salary yang 7e bagi sekarang ini, korang boleh pegi page sini gaji minima 7eleven 2019

 

Comments

  1. amboi siap bersmbung lg., pbjang tul citer nih., huhu
    pe2 pun good luck
    kerja rajin2 deh.,

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaaha. malas dah nak buat part 2. benda yg lepas jgn dikenang. hahaaha :)

      Delete
    2. saya bru lepas mintak keje 7e kt muar tu..semalam..agak2 bila dia pnggil??

      Delete
  2. Hmmm ak seronok kerja kat 7e nie... Ramai kawan dan byk pengalaman baru

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu, memang seronok. cuma ramai je yang pandang enteng dengan kerja 7e. padahal sama je dengan kerja lain :)

      Delete
    2. Boleh tanyak tak tentang carta organisasi 7e apa kedudukan cashier lebih eendah daripada asm

      Delete
    3. kdg2 asm pn ada buka counter..tp mmg SA bwh ASM

      Delete
  3. Haha. Lama gak berminggu2 baru call. Ingatkan kejap je. Susah gak nak minta 7Eleven

    ReplyDelete
    Replies
    1. tengok pada kekosongan, kalau ada kosong. memang laju je dia akan call ;)

      Delete
  4. salam.boleh tau soalan ape je diaorg tanye? sebab lagi 3 jam nak interview position yg sama :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf sangat-sangat sebab lambat respond T_T macam biasa je soalan dia,

      1. perkenalkan diri
      2. pengalaman bekerja

      tak banyak pun, sijil jangan lupa bawak sekali :)

      Delete
    2. Kalau xde lasung pengalaman kerja mcm mana boleh la jawab mcm tu..takut kene kick haha

      Delete
    3. Gaji Pekerja biasa iaitu SA basic 1200 tmbh elaun skali , gaji nak sama je dgn asm

      Delete
    4. Jangan risau, yang x ada pengalaman kerja pun boleh dapat kerja. Janji awk boleh buat kerja, pandai cari kerja, boleh kerja lebih masa (OT), boleh kerja shift mlm.

      Delete
  5. Klau pkrja biase2 gaji basic dia brpa ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf, saya tak pasti berapa gaji diberikan untuk cashier dan management trainee. saya pun dh berhenti sebagai ASM 7E :)

      Delete
  6. Klau pkrja biase2 gaji basic dia brpa ye?

    ReplyDelete
  7. hai guys :)

    Untuk maklum balas segera, boleh email kepada saya mohamadsolehin@gmail.com ye :)

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum.. Nk tanye, kerja as assistant manager pon ikot shif ke??

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum.. Nk tanye, kerja as assistant manager pon ikot shif ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam. ye, assistant manager pun kerja ikut shift. 1 shift 8 jam kerja. ada 3 shift. hanya store manager saja yang kerja ikut standard office hour.

      Delete
    2. store manager keje ikut ofis hour?

      Delete
  10. Basic gaji adlh RM 1000

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya rm1000 itu untuk management trainee dan cashier. kalau assistant manager rasanya sekarang dah rm1300

      Delete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Mmg kena bwk sijil2 ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. lebih elok bawa je sijil tu semua. Sijil SPM paling penting ye :)

      Delete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  15. Assalam bro, nak tnya krja part time 7e ni brp ? And fulltime jgk....pstu sjil ape yg kna bwk ea?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam. sekarang gaji dah di selaraskan. Gaji paling rendah rm1000. bawa je semua sijil yang korang ada. sijil sekolah rendah tak payah lah. sijil SPM jangan lupa pulak ye :)

      Delete
  16. Untuk maklum balas segera, boleh email kepada saya mohamadsolehin@gmail.com ye :)

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pun. Tapi at least kena bg surat notis brnti kena 2 miggu atau 1 bulan.

      Delete
  18. Tumpang tanya, kalau kerja part time brape gajinya ye? sbb sya plan nak keje part time kat 7e hari sabtu & ahad. just nak tau gajinya brape, dan ikut hari atau jam? :)

    ReplyDelete
  19. Kalau takde sijil SPM xblh ke?

    ReplyDelete
  20. takde spm takleh ke sbb saya takde sijil esok nak interviw camne ekk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tahu maacam mana interview awak? Dapat tak kalau tak ada SPM?

      Delete
    2. insha allah, biasa nya lepas je. ikut budi bicara stor manager tersebut.

      Delete
  21. Assalamualaikum. Klau based on surat mohon kerja 7E kan ada minta ambank punya ac no. tp klau tkde pkai maybank punya boleh ke?

    ReplyDelete
  22. Boleh tanya kalau dah resign di salah satu outlet, slps itu saya mohon lagi di outlet lain. Adakah FM/SM outlet lain akan memberikan peluang?

    ReplyDelete
  23. Macam mana nk mohon kerja di 7eleven ye,ke kne ambik borang kerja di 7e tersebut

    ReplyDelete
  24. Hmmm... Nak tanya.. Sy pergi iv 7e sebagai jurujual tapi yg interview sy offer sebgai assistant store manager.. Dia ckp sbb sy ade stpm.. Dan esok akan di interview semula.. Jadi, sy nak tanya la klu depa ad bgi soalan2 kerja store tu ke??? Atau pun bgi soalan susah2 ke.. Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ambik la, sbb jawatan tu tinggi daripada jurujual. gaji basic pun berbeza.

      Delete
  25. Assalamualaikum...nak bertanya...anak saya dh bekerja 2 bulan di 7e...tapi terpaksa hantar surat berhenti kerja notis 7hari kepada pihak 7e kerana terpaksa berpindah...kami terpaksa berpindah tergesa2 kerana rumah yg kami duduki sekarang telah terjual.kami berpindah jauh dari rumah yg dh di jual ini.tetapi pihak 7e berkeras x mahu bayar gaji anak saya kerana macam sengaja nak berhenti.anak saya baru terima sebulan gaji...dan selalu kerja shift malam...jika tiada pembelaan terhadap anak saya...naya lah anak saya bekerja selama ini...harap boleh bagi penerangan yg membantu dalam hal ini..terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klau manager yg baik, die akan bantu sbb bru 2 bln blum confirm lg. Jd bg notis satu minggu/2 mgu da memadai. Xperlu sebulan. N gaji bole dapat..

      Delete
    2. Manager baik. Cuma pihak atasan je yg kurang baik. Bekas pekerja sekarang ramai kena potong gaji tanpa sebab atau tak dapat langsung gaji bila berhenti walaupon notis sebulan. Buat aduan buruh pon tak jadi apa.

      Delete
  26. nk tnya .. kalau nkk buat notis .. berhenti keje pling cpt brp hari miggu atau bulan ?? sbb sy dpt tawaran kerje lain ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blum confirm 3 bulan notis seminggu/2minggu.
      Dah confirm notis sebulan.

      Delete
  27. Interview 7e dlm bi or bm?

    ReplyDelete
  28. Susah tidak untuk dapat kerja di 7eleven?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tengok pada kekosongan. kalau stor lain ada kosong, dia akan panggil

      Delete
  29. Waalaikumussalam. boleh je nak pakai maybank punya, tapi gaji masuk lambat sikit.

    ReplyDelete
  30. Untuk maklum balas segera, boleh email kepada saya mohamadsolehin@gmail.com ye :)

    ReplyDelete
  31. Nak tanya kalau kita berhenti tengah bln.dan saya blm confirm lg memang kena saman ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak kena saman, Pastikan awk bagi notis. Walaupun belum confirm. Bagi notis 2 minggu. Sbb kalau x ada notis. Nanti dia potong gaji..

      Delete
  32. Salam nak tnya. Kalau ada diploma medical lab dia terima ke. Berapa lama tungu pangilan 7e untuk iv

    ReplyDelete
  33. Anak sya buat part time di 7e suria jaya shah alam gaji tertunggak selama 2 bln bila terima gj pd pnghujung bln yg kedua tu hanya rm400..mcm tak masuk akal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum. Awk Cuba call HQ. Tanya kenapa bayaran sikit. Ini no tel payroll HQ 0321421136

      Delete
  34. Aslm nk tnya ni, Mcm mne nk tahu kita shot selain manager bgi tahu? Rasa mcm kena tipu sbb kita kerja ikhlas n jujur then tiba2 manager ckp kita shot..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam. awk kena minta dia bukti. kalau boleh suruh dia print atau tunjuk kan bahagian mana yg short.. kalau ckp mulut je..sesiapa boleh kena tipu.

      Delete
  35. Salam dn slmt ptg. Sy dpt twaran utk jdi Store mnager, bleh sy tahu, ape tugas2 sbgai manager? Sbb sy pun terkejut terus dapat jawatan yg tinggi😅. Dan saya rase saya xlayak utk handle satu store 7eleven. Hrmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. SM biasanya kerja ikut office hour, saya pun baru 3 hari bekerja tp sbg SA je la 😅😅 tp melalui pemerhatian saya, SM mmang kerja dlm office dan dkt pos(cashier) jugak..

      Delete
    2. Training slma seminggu akan buat semua kerja.sbb SM kena tahu tugas keseluruhan termasuk kerja2 SA. Standard la SM kan akn jadi rujukan utk ASM dan kebawah.lepas dh masuk store sendiri, u kena manage everything about documentation, cash money (daily sales) , employee dan audit. Kena join stock take kat semua store under field yg sama. Basically mmg kerja office hour, tp kalau xdr staff, SM kena turun jaga kaunter.

      Delete
  36. Nak tnya kat sini,betul ke bila dah bhenti dari 7 eleven,gaji kita Akan dpat 2month lpas tu,atas sbab ada process apa entah manager tu ckap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Walaupun awk baru keja seminggu sekali pun, elok bagi notis berhenti paling kurang 2 minggu. Nak elakkan tak dapat gaji.

      Delete
  37. First day keja nk pakai baju ape eh

    ReplyDelete
  38. Jujurlah saya nak cakap. Kalau boleh budak2 muda lepasan spm ni, takyah lah kerja 7e. 7e sekarang buat pekerja macam sampah je. Sbb apa? Sebab 7e ada bekalan pekerja yg tak putus2. Gaji kena potong tanpa sbb, ot takleh claim, shift kerja tunggang langgang.

    Jawapan dr pihak atasan bila pekerja mengadu "taknak kerja, berhenti..ramai lagi nk kerja". Dan bila berhenti, akan ada masalah pembayaran gaji pula. Ada yg tk dapat gaji(alasan dh bayar), ada yg lewat & ada kena potong sikit.

    Adik2 cari kerja lainlah...selagi permintaan kerja banyak, selagi tu lah 7e pijak kepala pekerja. Ramai dah bekas pekerja terkena. Buat aduan kt pejabat buruh pon tak jadi apa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. 7e ni dia x ada Union dr kalangan pekerja sendiri yg fungsi untuk perjuangkan hak-hak pekerja. Salah satu sbb x ada, pekerja selalu keluar masuk. Jangan kata pekerja biasa je keluar masuk, org atas pun silih bertukar..

      Delete
  39. Replies
    1. ASM masih ada OT. Once dh jadi, SM susah sikit nk OT. Kena bagi reason sebab apa OT. Kalau asm, X payah bagi reason.. Sekarang gaji staff biasa dh x jauh beza dgn asm, silap2 gaji staff biasa lg tinggi bila campur OT berbanding gaji asm

      Delete
  40. Kalau dah keje 7e, ada cara tak nak tukar store lain. Mksudnya nak cari store yg lebih dekat dngn rumah. Kalau ada, tolong kongsi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu kena bagitahu dgn store manager awak. Kena ada alasan kukuh kenapa awak nk transfer

      Delete
  41. Jika bank Anda mengatakan tidak kepada Anda untuk pinjaman, ada tempat otentik di mana Anda bisa mendapatkan pinjaman asli. Saya ingin mendapatkan pinjaman institusi yang saya temukan online untuk semua saudara dan saudari Muslim yang mencari pinjaman cepat untuk dengan cepat menyelesaikan masalah yang diinginkan. Saya mendapat pinjaman Rp.700.000.000. dari ibu KARINA ROLAND LOAN COMPANY yang saya gunakan untuk merenovasi rumah sakit saya dan untuk melengkapi bisnis saya. Saya mendapat pinjaman dari mereka beberapa bulan yang lalu. Saya meminjam dari mereka karena ada banyak perusahaan pinjaman palsu online. Saya juga memperkenalkan saudara saya yang juga mendapat pinjaman sebesar Rp. 500.000.000 PERUSAHAAN PINJAMAN KARINA ROLAND. Sebelum saya menghubungi mereka untuk pinjaman, saya juga melakukan banyak penelitian tentang mereka dan menemukan mereka benar-benar asli. Mereka tidak seperti perusahaan pinjaman barat yang palsu. Jadi saya meminta pinjaman tanpa jaminan dengan mereka. Mereka memberikan pinjaman sesuai dengan hukum dan peraturan Islam. Tidak Perlu Jaminan. Tidak ada biaya tersembunyi. Mereka meminjamkan proses yang cepat dan sederhana. Tetapi Anda harus bisa menyetujuinya. dan Anda juga harus membayar kembali pinjaman mereka pada waktunya. Saya ingin meminta semua Muslim sejati dan tidak ada muslim untuk menghubungi ibu baik karina di email atau whatsapp: +15857083478 (karinarolandloancompany@gmail.com) Anda dapat menghubungi saya untuk meminta nasihat juga melalui email (nurraysadiena@gmail.com)

    ReplyDelete
  42. nak tanya kalau nak minta as part timer jer mcm mana yer?

    ReplyDelete
  43. Kalau dah confirm bagi notis berhenti seminggu awal kene saman ke ? Berhenti 31hb sempat dapat gaji ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye. Nanti 7e akan bagi surat utk awak bayar.

      Delete
  44. Kalau dah confirm bagi notis berhenti seminggu awal kene saman ke ? Berhenti 31hb sempat dapat gaji ..

    ReplyDelete
  45. Saya dah 4 hari jadi asm, susahnya😭 tapi gaji dah up la rm1300

    ReplyDelete
  46. Apakah Anda sedang mencari pinjaman untuk memulai bisnis atau proyek yang Anda inginkan? @ PERUSAHAAN PINJAMAN KEMELA GUS, kami menawarkan semua jenis bantuan keuangan kepada semua individu yang membutuhkan pinjaman seperti "pinjaman pribadi, pinjaman investasi, pinjaman pinjaman rumah dan perusahaan pinjaman di seluruh dunia, tingkat bunga kami adalah 2% per tahun. Kami juga memberikan nasihat keuangan dan bantuan kepada klien dan pelamar kami. Jika Anda memiliki proyek yang bagus atau ingin memulai bisnis dan membutuhkan pinjaman untuk membiayainya segera, kami dapat membicarakannya, menandatangani kontrak dan kemudian mendanai proyek atau bisnis Anda untuk Anda bersama dengan Bank Dunia dan Bank Industri.

    Hubungi KEMELA GUS LOAN COMPANY hari ini untuk mata uang apa pun yang Anda inginkan.

    Kategori Bisnis

    Bisnis Merchandising.
    Bisnis manufaktur
    Bisnis Hibrida.
    Kepemilikan tunggal
    Kemitraan.
    Perusahaan.
    Perseroan terbatas.
    pinjaman pribadi.
    pinjaman investasi.
    Pinjaman Hutang.
    Pinjaman Rumah.
    Pinjaman hipotek
    Auto laons.
    Pinjaman mahasiswa.
    Pinjaman gaji.
    Pinjaman Islam.
    Pinjaman pertanian.
    Pinjaman gereja.

    PERUSAHAAN PINJAMAN KEMELA GUS
    Email: kemelagusloancompany@gmail.com
    WhatsApp hanya +1 (740) 280-2389.
    Instagram: Kemela Gus

    ReplyDelete
  47. Nak tnya time interview tu dia ckp bahasa inggeris or Melayu??

    ReplyDelete

Post a Comment

Terima Kasih sudi singgah, baca dan komen sekali.
Sayang you alls! haha :)

Popular posts from this blog

COURSE OUTLINE PROGRAMME CS230 - BACHELOR OF COMPUTER SCIENCE (HONOURS)

Ijazah Sarjana Muda Sains Komputer