Amalan Baik Di Bulan Ramadhan

Bulan puasa adalah bulan penuh berkah dan maghfirah dari Allah SWT. Itu sesuai dengan janji-janji Allah dan RasulNya. Bahawa Allah akan melipat gandakan pahala yang dikerjakan oleh muslim yang melaksanakan ibadah puasa. Bagi ummat Islam sebaiknya mengisi bulan ramadhan dengan kegiatan-kegiatan yang bermanfaat agar puasanya penuh dengan hikmah dan manfaat. Jadi puasa kita tidak hanya menahan lapar dan dahaga. Tapi mengisinya dengan amalan-amalan yang baik. Di antara amalan yang baik untuk dilakukan pada bulan puasa dan hal-hal penting berkaitan dengan puasa adalah :

Membaca Al qur’an
Menurut suatu riwayat malaikat Jibril datang kepada Nabi Muhammad SAW untuk menyampaikan wahyu dari Allah dan membacanya di hadapan Nabi. Dalam Islam itu disebut tadarusulqur’an. Alqur’an itu membacanya berpahala. Apalagi dengan memahami makna-makna yang terkandung di dalamnya. Apalagi di 10 hari terakhir maka Nabi Muhammad SAW akan semakin memperbanyak kegiatan penting seperti membaca Alqur’an.

Segera berbuka dan mengakhirkan waktu sahur
Islam tidak akan menyiksa ummatnya dengan perintah puasa menahan lapar dan dahaga Salah satu contohnya adalah sunnah bagi yang puasa untuk segera berbuka jika sudah sampai waktunya ( azan maghrib). Juga sunnah hukumnya untuk mengakhirkan waktu makan sahur. Dari segi kesehatan tentu hal ini sangat bermanfaat sekali. Di waktu sahur akhirkan waktunya sehingga siangnya tidak begitu perih kita menahan lapar.

Bangun di tengah Malam Untuk Solat Sunat
Dalam urusan ibadah kita wajib mencontohi Nabi Muhammad SAW. Salah satunya adalah jika bulan ramadhan Nabi selalu dan sering bangun malam terutama di 10 hari terakhir bulan ramadhan iaitu malam ke 21 hingga 30. Kenapa? Kerana waktu itu ada suatu malam yang sangat istimewa untuk umatnya yang berpuasa malam turunnya Lailatul Qodar hingga terbit fajar. Lailatul Qodar hanya diturunkan kepada Nabi Muhammad dan umatnya dan tidak diturunkan pada nabi dan ummat sebelum Nabi Muhammad.

I’tikaf Di Masjid
I’tikaf ertinya adalah diam/duduk di masjid untuk berzikir kepada Allah. Kegiatan Nabi pada malam 10 terakhir adalah I’tikaf di masjid dan membangunkan seluruh keluarganya untuk I’tikaf di masjid.
Mungkin masih banyak amalan yang lain seperti bersedekah kepada fakir miskin, membantu yang lemah yang lagi memerlukan bantuan kita, memakmurkan masjid dan lain-lain. Semua kegiatan dan amalan baik kita akan dipahalakan oleh Allah dengan pahala yang berlipat ganda. Marilah kita sama-sama beramal. Semoga ibadah puasa kita akan tahan dan kuat serta diterima oleh Allah SWT. Amin, Insyallah



Thank you for reading this entry!

Comments

Post a Comment

Terima Kasih sudi singgah, baca dan komen sekali.
Sayang you alls! haha :)

Popular posts from this blog

Kerja di 7eleven part 1

Pantang Kalau Nampak Pelesit

Kemudahan di kawasan UiTM Jasin