Job Interview @ Nusajaya


Hari ni 13 June 2016, aku pergi walk-in interview di nusajaya, sekarang dh tukar nama iskandar puteri. Jawatan sebagai technical support engineer, di syarikat multinational nama Nityo ICoE. Sebelum ni nazlin, kawan aku pernah training dlt situ. So, aku pernah try send resume through email dkt one of the senior staff dkt situ dlm bulan februari.


So, bulan 6 ni dia reply email aku dgn invitation interview utk jawatan sebagai technical support.
Jujur aku cakap, sebelum ni aku susah tau nk pergi iv. Maksudnyaa byk je company IT open kerja. Aku malas nk apply, belum apply tapi aku dh bg mcm2 alasan sebab takut nk jadi programmer. Nak jadi helpdesk,nanti kena power english.



Tapi bila dapat email dari Nityo ni, aku terpanggil nk pergi walk-in iv dia. Tak fikir panjang, aku terus on je dgn amarul. Set date, off day ahad. Apply cuti isnin. Terus pergi iv.
Nervous okay nak iv. Kena ckp english. Dh english aku berterabur. Sebelum pergi iv, mesti lah kena prepare dulu.


Benda basic sebelum pergi iv adalah
1. Google sikit info tentang company.
2. Google sikit info tentang kerja yg ditawarkan.
3. Google sikit info cara menjawab waktu iv.
4. Prepare document penting, susun ikut turutan.
5. Pastikan resume kau update/terkini.
6. Standby baju, seluar, tie yg kau nak pakai..


Waktu tu, aku berdua je dgn amarul. Tak ada candidate lain pun. Excited punya pasal. Pukul 9 lebih dh sampai office. Jumpa receptionist, tunggu dlm 1/2jam baru masuk board room. Masuk sorang je. Aku org pertama jumpa dia.


Interview mcm biasa. Introduce yourself, dia tanya expected salary, tanya willing tak kerja dkt KL. Aku willing ke, boleh kerja merata tempat. Confident je ckp gituu. Dia tak ada tanya pun what do u know about the job and the company. Legaaa aku masa tu, tak payah nk blur fikir. Hahaha


Lepas tu dia bagi 1 topik, kena fikir buat sikit point lepas tu kau kena elaborate, cerita whatever tentang topik tersebut dlm masa 3 minit. Inteviewer bagi topik butterfly. So, kau merapu jek laaa apa dlm english.. aku pun tak kira cukup 3 minit ke tidak aku berckp tuuu. Paling dasyat, iv aku lebih 1 jam. Amarul dah bosan duduk dkt lobby..

Lepas aku, turn amarul pulak kena iv. Iv dia sekejap je. Tak mcm aku sampai 1 jam lebih. Alhamduillah, hari tu juga dapat tahu result..Excited bukan main lagi wei. Lepas tu ada 2nd iv mcm simple je, just kenal2 dgn senior staff lain. Myb HR team diorang. Dkt situ lah dia ckp aku diterima dan tunggu offer letter.



Bersyukur sangat2, tak payah lah nk pergi iv lain. Semoga aku dgn amarul cepat pickup, cepat faham, mudah sesuaikan diri di tempat baru. Amiin ya rabbal alamin

Comments

Post a Comment

Terima Kasih sudi singgah, baca dan komen sekali.
Sayang you alls! haha :)

Popular posts from this blog

Kerja di 7 Eleven

COURSE OUTLINE PROGRAMME CS230 - BACHELOR OF COMPUTER SCIENCE (HONOURS)

Ijazah Sarjana Muda Sains Komputer