HomeTown II

Hye..bersua kita kembali! urmm apsal plak aku ckp mcm dlm tv nih..Setiap negeri mesti ad loghat sendiri kan. Negeri Johor pn ad loghatnya sendiri..Loghat atau bahasa orang johor ni campur2 sikit.
Kebanyakan bahasa johor ni berasal dari bahasa johor-riau.
tapi kadang2 ade yg campor bahasa jawa, banjar n so on.
tambah2 lagi dengan orang muor nih..

contoh: 

1) Kawan = saya (bahasakan diri sendiri)
'penat sungguh kawan sbb dok main game semalaman...
(bukan kawan karib @ kawan sekolah...) ~aku x pernah ckp tp aku selalu dengar bapak aku ckp dgn kwn dia..  


2) Orang = saya (bahasakan diri)
'Orang dah nak pegi nih..
(bukan orang2 tuk halau burung tuh..)

3) Gerek = Canggih
"Lawonye kete dia gerek seyhhh"

4)Berbual = Cakap besar
"Berbual je lebih.. buatnye tak pun..
(berbual tu slalunye kan gune tuk nyembang2)

5)Merendek = berdating
'Ramai budak merendek je kat taman nih.. wat sakit mata je..

6) Puaka = Celaka
"Budak tu memng bawak puake betul
(puaka niang rapik yang merepik)

7) ekk = kalimah tambahan utk kepastian
"Jangan buat cmtu lagi ekk?

8) Korang = Kamu
"Korang belanje tau!

9) Kitorang = Kami
"ktorang mane ade duit nak belanje

10) Gebo = selimut
'Nak tido gune gebo x?

11) Gerobok = almari
'Baju ada dalam gerobok tau..'
(biase kalau sebut lelaju jadi gobok..)

12) Tembosa = karipap

13) Kendi = tempat air basuh tangan

14) dedo = rase2 nak demam

15) ngembo = selongkar barang

Kebiasaannya, semua perkataan yg diakhiri dgn huruf 'ar' akan digantikan dgn 'o'..Apabila kita sebut, huruf 'r' tuh mcm x guna jek.

contoh:  

1) Pasar = Paso
2) Bandar = Bando
3) Ular = Ulo
4) Sabar = Sabo
5) Muar = Muo

dan banyak lagi..pandai2 lah korang fikirkan ekk..Aku selalu gak guna semua perkataan nih tp dkt rumah lah,dgn sedara mara,kwn2 aku tp kalu time dkt u aku dh tukar loghat biasa jek..Takut bdk2 x faham plak apa yg aku ckp nanti..Kadang2 bdk nih ad gak usik2 aku dgn loghat Muar nih..Aku layan jek!! =]

k lah..aku nak tido jap, ptg nih ad kelas ganti.
~Bahasa jiwa Bangsa~
bye2..Assalamualaikum (^_^)

Comments

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. salah, lece = tilam atau lembet.

    ReplyDelete

Post a Comment

Terima Kasih sudi singgah, baca dan komen sekali.
Sayang you alls! haha :)

Popular posts from this blog

Kerja di 7eleven part 1

Pantang Kalau Nampak Pelesit

Kemudahan di kawasan UiTM Jasin