1/25/11

I love u Sunshine

Good morning boboy and gugurlz!! hahaha nak tergelak bila teringat lecturer MGT cakap mcm tuh dkt kitorang..Pagi ni aku free class sebab pukul 12 baru ad kelas..So,lambat la sikit nak mengeliatkan..
nak cerita nih haa, semalam hari isnin aku ad kelas pagi 8-10 dekat C305..tinggi gila nak menapak tuh!! berpeluh nak naik atas tuh..Pagi tuh kelas AlGebra dengan Pn Siti..I Like it!!! huhuhuhu
Mcm biasa la, aku pergi mesti la dengan Hatta..8.10 dh start belajar mcm biasa la kan..sedap2 tgh memerah otak nak buat Determinant tuh, matahari pun keluar la..mula2 sedap jek mata memandang tengok matahari terbit..tersenyum sorang2 aku masa tuh..x percaya tanya la Hatta..(kata senyum sorang2??) pukul 9, matahari dh naik da dengan cahaya dia yang terang menderang tuh..sakit mata bila tengok lama2..dh la panas, terpaksa la tahan jek..kadang2 tuh x boleh nak fokus sbb memang terang sangat..
memang perit juga muka bila dh lama sangat terdedah dengan matahari ni ha.

Aku ad snap la gambar ni senyap2 dlm kelas semalam, takut Pn nampak plak aku buat kerja lain..
 nih siapa ek?? gebu jek muka dia tuh..hahahaha siak jek ayat nih.
Itu Hatta, nampak mcm fokus jek padahal x fokus pun. main conteng2 plak dia..hahahaha

Nak tahu x?? Ramai yang tak tahu bahawa panas matahari yang selalu dihindari oleh kebanyakan kita lagi2 si gugurlz tuh sebenarnya ada kebaikan yang tersendiri. Mcm2 alasan la yang gugurlz bagi sebab  alasan takut hitam, kulit kering atau takut terkena kanser kulit, sinar matahari sebenarnya boleh beri kelebihan pada kita tau. Sinaran matahari di waktu pagi memberi kita vitamin D yang sangat diperlukan untuk badan. Contohnya ia mencegah otot kita menjadi lemah dan mengatur denyutan jantung kita. Selain itu, sinaran ni bagus untuk tumbesaran especially untuk kanak2 yang dalam proses tumbesaran tulang dan gigi.
Waktu yang diperlukan oleh kulit menyerap sinar matahari cukup hanya 15 hingga 30 minit. Kadar ini cukup untuk sinar matahari membantu penyerapan kalsium dan fosfur untuk dibawa ke tulang selain membantu pembentukan Vitamin D pada kulit.
 Ini penting diketahui bagi membolehkan korang mendapat manfaat sinar matahari yang terbaik. Berjemurlah sebelum jam 9.00 pagi. Pada masa ini sinar matahari mengandungi banyak ultra violet yang diperlukan oleh manusia. Sinar matahari selepas jam 9.00 pagi tidak banyak berguna selain kesannya yang panas.
Harap info yang sikit tuh dapat beri manfaat kepada kita k..Lepas nih rajin la jemur kan diri tuh ya! hahaha..bye2 u allz..

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih sudi singgah, baca dan komen sekali.
Sayang you alls! haha :)

kaf ba ra kaf ta alif nun

monday blues kononnya ni, hahaha tengah hujan lebat sekarang, jadi aku rasa macam bosan duduk rumah ni ada baiknya aku tulis sesuatu dal...