kaf ba ra kaf ta alif nun

monday blues kononnya ni, hahaha

tengah hujan lebat sekarang, jadi aku rasa macam bosan duduk rumah ni

ada baiknya aku tulis sesuatu dalam blog aku.

ye lah, dah lama rasanya tak update blog kesayangan beta tu. hehehe

tak tahu nak mula daripada mana, tapi berkaitan dengan gaji kot

kadang-kadang aku tengok anak muda sekarang ni, payah nak hulur sikit gaji diorang dkt mak ayah.

bukan apa dik, sebagai anak ada tanggungjawab dkt ibubapa tau. waktu kecil dulu, guna duit mak ayah la yang membesarkan korang sampai dah besar ni.

jadi apa salahnya, beri la sikit sebahagian gaji korang tu untuk diorang merasa. tak salah dik oi.

lagi berkat adalah gaji korang tu. keberkatan sangat penting dik dalam hidup ni. lagi2 berkat daripada ibubapa kita sendiri.

"gaji tak cukup la abg nk hulur dkt diorang"

ikut keikhlasan hati kau nk hulur berapa, kalau ikhlas nak hulur rm100. bagi la rm100

nk cerita zaman mula kerja dulu, aku mampu bagi rm100 dkt mak ayah. mak rm50. ayah rm50.

yela, walaupun tak banyak atleast kita hulur, ingat dekat diorang..gaji masuk terus bagi mak ayah. Senang!

bila kau dah dulukan mak ayah, jadi kau akan rasa mcm " okay,bahagian mak ayah dah settle. dh boleh settle kan benda lain pulak "

lepastu lantak kau lah nk buat apa dengan gaji kau tu.

ini tidak, mak ayah tak merasa lagi duit gaji, sekali aku tengok dah beli kasut adidas. entah ori ke tidak. hew hew hew

kalau kau susah sangat nak hulur duit dkt mak ayah.

aku bagi idea kau belikan barang dapur untuk mak ayah. bagi aku ini idea sangat bagus especially untuk mak ayah yg susah nk keluar, maksudnya dah tua atau tak kenderaan nk ke kedai.


sangat senang, kau belikan barang kering. contohnya beras, bawang besar, bawang putih. dik oi! beras standard paling murah rm25 je. bawang tu beli yang dh siap packing. bawang besar murah berbanding bawang putih.

atau pun kau belikan sabun basuh baju. kau fikirlah sendiri barang kering yang lain.

atau paling tak mampu, kau tolong bayarkan bil api air. dalam rumah tu pun, kau jugak yang kuat membazir api air kan. hahahaa

jadi kau lah yang kena bayar. ringankan sikit beban orang tua kau.

sebenarnya kalau kau ramai adik beradik, lagi mudah kerja kau. kau bahagi kan sama rata. abg sulung bayar bil api. adik bayar astro. yang lain share duit beli barang dapur.

lagi senang dik. mak ayah pun senang hati, gembira tengok anak-anak berpakat baik tolong sara mak ayah.

waktu ni lah dik nak balas jasa mak ayah, balas sikit-sikit lama2 jadi bukit, hagituu!

tapi nanti bila berlaku konflik, jangan kau mengungkit pulak.

aku share dengan korang ni sebab aku pun tengah berusaha untuk menyenangkan mak ayah aku, aku pun belajar untuk jadi contoh baik dkt adik beradik aku.

semoga kita jadi anak berguna, bermanfaat untuk keluarga, bangsa dan agama. amiin ya raabi.




Comments

Post a Comment

Terima Kasih sudi singgah, baca dan komen sekali.
Sayang you alls! haha :)

Popular posts from this blog

Kerja di 7 Eleven

COURSE OUTLINE PROGRAMME CS230 - BACHELOR OF COMPUTER SCIENCE (HONOURS)

Ijazah Sarjana Muda Sains Komputer