Mencari Ikhlas

Assalamualaikum. Saja nk bercerita dkt sini. Zaman sekarang org biasa meroyan dlm ig atau twitter atau fb kan. Itu mmg saja nk bagi kecoh. Tapi bagi aku segan la nk meroyan dkt situ. Hahaha. Ye la, mcm nanti org baca, dh dituduh buka aib sendiri. Betul tak?

Aku nk cerita dkt sini, bukan nk minta pendapat korang tapi kalau ada yg sudi bg pendapat, alhamdulillah kiranya masih lg ada blogger yg baca blog aku ni. Hehehe he. Aku rasa kena cerita supaya aku lega sikit. Kalau tak, duk fikir je dlm kepala otak ni.

Kebelakangan ni, aku agak penat. Rasanya bukan kebelakangan ni je, mmg dh lama penat. Hahahaha. Aku bujang dan tinggal dgn mak ayah. Ada juga adk lelaki bongsu tinggal sama dlm rumah tu. 2 adk perempuan sudah kahwin dan of course la dh duduk rumah lain, ikut suami. 2 adk tu biasa balik kg waktu weekend.

Mid July 2020 mak aku masuk hospital, kena tahan dlm 4 mlm. Alhamdulillah, Allah permudahkan kebetulan mak aku masuk wad tu weekend. Jadi mudah lah adk aku balik utk jaga mak bila bermalam di hospital. Lelaki x boleh temankan waktu malam, jadi nya aku jaga siang. Terima kasih byk² pada adk perempuan aku yg sanggup temankan mak aku. Mak aku diagnosed kurang darah dlm badan dan ada darah tinggi. Kencing manis mmg dh lama ada, jadi mmg kena pantau sentiasa mak aku tu.

Dari situ, mmg berubah sikit la lifestyle aku. X pasti sesuai tak term lifestyle tu. Hahaha. Siapa jaga parents sakit kencing manis especially yg dh kena injection insulin, akan tahu setiap hari kena 4 kali injection. 3 injection waktu siang dan 1 injection waktu malam sebelum tido. Bila dah inject, perut tak boleh kosong, kena makan sesuatu supaya ada gula utk masuk dlm darah. Itu apa yg aku faham la, kalau salah tolong betulkan.

Aku lah kena prepare makanan, itu pun ikut mana yg aku sempat dan kerajinan. Kalau malas, mmg aku beli je la jawabnya. Tapi kalau hari² nk beli lauk, koyak je pocket ni. Hahaha. Jadi nk x nak, kena lah masak jugak. Aku bukan nk merungut /komplen ke. Aku faham itu tanggungjawab sebagai anak, utk berbakti pada mak ayah. Aku kena ikhlas bab jaga diorang ni, aku risau bab ikhlas ni, takut x ikhlas. kadang² syaiton ni jahat, tahu je la kan tugas² syaiton ni.

Doakan aku supaya kuat fikizal dan mental untuk mengharungi kehidupan seorang manusia yg tak ada apa² ini. Hehehe

Assalamualaikum. Peace yo! 

Comments

Popular posts from this blog

Kerja di 7 Eleven

COURSE OUTLINE PROGRAMME CS230 - BACHELOR OF COMPUTER SCIENCE (HONOURS)

Ijazah Sarjana Muda Sains Komputer