draft - Perpustakaan Awam Memang Awesome ! :D


Draft Date - 3 Oktober 2012

Disebabkan final exam dah dekat, maka aku merajinkan diri ini untuk menghadap buku-buku setebal kamus Oxford tuu. Aku ajak kawan aku pergi study dekat perpustakaan awam segamat. Daripada semester lepas, cadang nak study dkt sana. Tapi habuk pun tak ada, tiap kali nak pergi mesti ada hal yang tak penting dianggap penting. Biasa la tu kan~

 Jiran sebelah rumah aku ni dalam proses renovation dari minggu lepas, jadi bunyi mesin memang tak lekang. Kalau bangun pagi tu, dah tak payah guna alarm dah. Kalau nak study lagi la kan. memang menyakitkan hati aje.

 Dengan itu, aku dan kawan kau pergi la public library yang tak berapa jauh tu..Mula-mula takut jugak nak masuk sebab bangunan lama, tersorok daripada jalan besar. 2 3 kali aku ulang alik naik motor. Fikir 2 3 kali. Nak ke tak masuk ni. Mahkamah dekat sebelah memang banyak kereta. Dah terlanjur sampai ni, masuk aje la.

 Parking depan pintu masuk and masuk jek nampak la kaunter pengurusan dan terus senyum lepas tuu. Sebab apa ? sebab apa yang kita fikirkan, tak sama dengan apa yang kita alami sendiri. Macam biasalah kan, orang akan kata public library macam rumah hantu aje. Gelap, sunyi dan membosankan.

 Sebenarnya itu tak benar, aku tersenyum sebab kawasan perpustakaan tersebut dipenuhi dengan cahaya lampu. Seriously, perpustakaan awam segamat ni ada air cond! Sejuk jek bila aku masuk :]

 Meja belajar pun banyak. Sunyi tu memang la sunyi, nama pun library kan. Bukan library kalau bising jek.. Ruang membaca untuk dewasa dan kanak-kanak pun disediakan. Buku-buku nya memang up to date, cakap aje nak buku apa. Macam-macam ada.


Seronok bila nampak mak bapak bawak anak-anak pergi ke library. Kawan aku siap cakap lepas ni kalau dah kahwin, nak bawak anak-anak pergi library. Masing-masing tersenyum lepas tu.. :D Rasa seronok bila aku study dekat situ..

Rugi bila terfikir kan dalam masa 3 tahun aku belajar dkt UiTM Segamat ni. Ini lah kali pertama aku jejak kaki ke Perpustakaan Awam Segamat. Bodoh rasanya sebab tak ambil peluang macam ni. Confirm la kalau study memang terus masuk dalam kepala otak ni. :)

 Aku datang sana dalam pukul 2 petang, mula-mula memang kosong jek dalam library. Selang 2 jam lepas tu, Alhamdulillah. Rupa-rupanya dapat sambutan jugak library ni. Ramai jugak aku tengok adik-adik yang especially ada peperiksaan besar datang, buat study group. Seronok tengok diorang study. Rasa nak balik sekolah semula pun ada. ahaks! :]

 Lepas ni nak pergi lagi, baik study dekat library daripada terperuk dalam bilik aje kan. Kalau bosan pun, dapat la baca magazines, novels. Kalau dalam bilik, confirm aku tido! hahaha :)

 Setiap daerah dalam negeri mesti ada perpustakaan awam kan, jom la pergi ramai-ramai. Tak rugi pun kalau korang datang, duduk baca buku dekat sana. Dapat la kita pupuk kan budaya membaca. Bangsa membaca, bangsa berjaya. Betul tak ?


 Kerajaan pun dah peruntukkan untuk menaik taraf perpustakaan awam kita. Rugi la kita kalau kita nak memanfaatkan apa yang sedia ada.. Jom ! :)

Comments

Popular posts from this blog

Kerja di 7 Eleven

COURSE OUTLINE PROGRAMME CS230 - BACHELOR OF COMPUTER SCIENCE (HONOURS)

Ijazah Sarjana Muda Sains Komputer